Madrid – renasterea

by Corina Caragea
3 comments

Linistea apasatoare e sparta numai de susotelile vanzatorilor plictisiti care nu ma scapa din ochi. Am impresia ca sunt la furat in Corte Ingles:)) Suntem mai putini clienti decat vanzatori, multa marfa care isi striga preturile reduse pe rafturi, dar nimeni nu pare impresionat. Ies din magazin si soarele cu care Madridul m-a obisnuit imi mangaie fata. Bulevardul larg este si el destul de gol – altadata gemea de turisti, zumzetul teraselor arhipline si claxoanele taxiurilor astazi incolonate, nemiscate parca de o vesnicie.

Sar intr-unul si trecem pe langa stadionul Santiago Bernabeu. Parca imi suna in urechi cantecele suporterilor, simt cum se zguduie tribunele la sariturile italienilor, vad nemtii cantand cu berile in mana, imbratisati, dansand inainte de finala ligii campionilor 2010. La mai bine de 10 ani dupa, locul e pustiu. Stadionul este imbratisat de fiare si macarale. Renaste. Se lucreaza de zor si aici va rasari unul mai mandru si mai frumos. As vrea sa oprim la magazinul meu preferat, dar nu mai recunosc intrarea. Nimic nu mai aminteste de el. Taximetristul imi da vestea ca firma si-a inchis magazinele din Madrid, Londra, Paris si Dusseldorf. Un brand american care mai mereu avea cozi la intrare… Parca a fost in alta era.

Mi-e dor de tapas, asa ca ma indrept catre faimoasa Mercado de San Miguel. Surpriza: inchis pe termen nelimitat… Ce imagine…Numai tarabele goale amintesc de punctul zero al pofticiosilor aici in capitala Spaniei.

Nici Mayor si nici Sol nu mai dau pe afara de lume ca pe vremuri, celebrii vanzatori ambulanti sau mascotele au disparut, iar Gran Via este de  nerecunoscut  fara  trafic.

Cine esti acum, draga Madrid?

Mai linistit, mai asezat, mai aerisit. Acum, fara imbulzeala turistilor in goana dupa cumparaturi sau poze, imi dai ragaz sa te privesc. Sa pot sa ascult sunetul naturii de zgomotul orasului. Sa imi aleg orice banca goala din Retiro si sa ma bucur de razele soarelui sau un loc la terasa de langa Poarta Alcala, terasa care mereu avea coada asternuta la intrare. Sa intru la Circulo de Bellas Artes fara sa stau o ora la coada. Apropo, acolo pana in luna mai este expozia “Bansky-The street is a Canvas”, iar la pe acoperis puteti bea un cocktail la apus, cu Gran Via la picioare.Am ajuns la Madrid pentru un weekend ca … o recreatie intre doua ore de mate. Abia asteptam aceasta evadare. Spania a iesit in sfarsit de pe lista galbena. Optiunile de zbor au fost desigur, mult mai restranse, am avut nevoie de test PCR negativ si de un cod QR obtinut in urma completarii unui formular scurt pe aplicatia Spain Travel Health. Am gasit preturi bune la biletele de avion ca si la cazare. In acest an in care turistii abia se intorc timid, oferta hotelierilor este larga si cel mai important – joaca pe cartea flexibilitatii.

Pentru ca am nimerit in weekend de sarbatoare – Ziua Tatalui – nu am avut voie sa parasim orasul fara o declaratie scrisa si un motiv intemeiat. La fel se anunta ca va fi de Paste aici. Si totodata un weekend de primavara. De renastere.

Nu am simtit prea tare constrangerile pandemiei, poate si pentru ca deja ne-am obisnuit cu noua realitate. Masca obligatorie peste tot, restrictii de deplasare intre orele 23 si 6, restaurantele, teatrele, muzeele si cinematografele erau deschise la capacitate 75%, la masa in interior puteau sta maxim 4 persoane, la terasa 6 persoane. Spaniolii respecta regulile si asta nu ii impiedica sa iasa in oras, sa socializeze, sa povesteasca, sa rada zgomotos la cina. Doar ca s-au adaptat. Magazinele te obliga sa te dezinfectezi la intrare, nu toate permit probatul hainelor si se inchid la ora 21.

In vremuri pline de incertitudini pe toate palierele, ma bucur ca mi-am facut curaj sa calatoresc pentru un weekend intr-unul dintre orasele mele preferate. Desigur, l-am regasit schimbat. Pe de-o parte, mai aerisit, mai linistit, cu mai multi localnici – veseli cum ii stim, decat straini grabiti, ceea ce nu e chiar rau, fara eternele cozi la obiective turistice, inghesuiala de la magazine, restaurante… pe de alta parte nu pot sa nu ma gandesc la urmele lasate de acest an. Imi amintesc de vizita mea la Madrid fix de Anul Nou chinezesc, cand orasul era arhiplin.. Ramane de vazut cum va  arata aceasta vara din punct de vedere turistic, ce decizii vor lua tari ca Spania, Grecia, Italia, in care turismul joaca un rol atat de important.